In Nederland hebben we dat vier uur momentje, heel slim geclaimd door een soepfabrikant. Zo halverwege de middag zakt onvermijdelijk de concentratie. Een kop koffie nemen is dan niet meer wenselijk, met het oog op de cafeïne die het slaapritme verstoort. Maar hoe voorkom je die middagdip dan wel?
De dip komt eigenlijk al vroeger dan 16.00 uur. Zo wees onderzoek uit dat ons lichaam tussen 13.00 uur en 15.00 uur behoefte heeft aan slaap. Echter, vrijwel geen werkgever biedt de mogelijkheid om te powernappen.
Er zijn nog andere leuke manieren om de middagdip te lijf te gaan en met hernieuwde energie aan de slag. Ter inspiratie vijf activiteiten om de middagdip aan te pakken:
De Amerikaanse hypotheekverstrekker United Shore organiseert iedere donderdag om 15.00 uur een dansfeestje van 10 minuten. Het begon met een initiatief van 6 personen en werd zo populair dat nu zelfs een dansvloer voor 100 personen in het kantoor is aangelegd.
Bij een PR-bureau doen ze iedere dag om 16.00 uur een aantal oefeningen. Alle medewerkers doen mee aan één minuut planken. Daar gaat het bloed weer van stromen en en passant wordt ook het groepsgevoel versterkt.
Bij sommige bedrijven wordt naar buiten gaan aangemoedigd, bijvoorbeeld door parasols en tafels op het terras te zetten, zodat de laptop mee naar buiten genomen kan worden. Andere organisaties moedigen een wandeling aan. Softwarebedrijf BoomTown heeft zelfs een aantal ‘kantoorhonden’ waarmee je een wandeling kunt maken. Natuurlijk kun je ook al wandelend overleggen.
Professor Amy Cuddy heeft de power-pose theorie geïntroduceerd. Door het zo ver mogelijk uitstrekken van het lichaam ga je je sterker voelen. Cuddy deed vele experimenten op dit gebied en vond uit dat mensen die deze oefeningen enkele minuten deden, zich mentaal sterker voelden. Bovendien daalde het cortisolniveau (dat stress veroorzaakt) en steeg het testosteronniveau door deze poweroefeningen.
Bij een marketingbureau komen medewerkers ’s middags bij elkaar voor een korte trivia-quiz. De vragen zijn gebaseerd op actueel nieuws. Het geeft energie en bovendien praten medewerkers over nieuws en de impact van dat nieuws op het bedrijf of de gevolgen voor klanten. Regelmatig mondt de trivia-quiz uit in een productieve brainstorm.
Bron: Fast Company