Special van AMT Magazine: Best of 2017

Back to basics_71 - Logo AMT

Werkplaats & onderhoud

 

Berend Jan Grimmerink

Column: Laat je niet nat regenen

Het is het begin van een werkdag. Ik parkeer mijn auto. Terwijl ik uitstap, meldt mijn telefoon opgewekt: ‘Laat je niet natregenen vandaag’. Er is regen voorspeld in Assen. Ietwat geïrriteerd klik ik de melding weg. Als ik het trainingscentrum binnenloop en de trainingsauto’s controleer, meldt de Tesla: ‘Er is een sofware-update beschikbaar, wilt u deze nu, of later installeren?’

De moderne mens is 24/7 connected. Op iedere denkbare plaats beschikt hij over allerlei, soms nuttige, soms overbodige, informatie. Ook de moderne auto is tegenwoordig permanent online. Soms heeft dat een voordeel voor de gebruiker. Je betaalt bijvoorbeeld een lagere verzekeringspremie bij een rustige rijstijl. Bij een ongeval wordt 112 gebeld en de locatie doorgegeven. Maar vooral ook de fabrikanten slaan hier hun slag. Ze verzamelen data en proberen klanten aan zich te binden: ’Er is onderhoud noodzakelijk, klik op OK om een afspraak te maken met uw dealer.’

 

Altijd connected

De automotive wereld is drastisch aan het veranderen. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Nog niet zo lang geleden waren we blij dat we handsfree konden bellen in de auto. Nu is dat al lang niet meer genoeg. Via het multimediasysteem willen we Spotify luisteren, worden tekstberichten voorgelezen en via Mirror link kunnen we navigeren met Google Maps. De kinderen kijken onderweg naar de vakantiebestemming Buurman en Buurman-filmpjes via de onboard wifi-hotspot.

En niet alleen dat is aan het veranderen. Volvo bijvoorbeeld heeft aangekondigd dat al zijn modellen vanaf 2019 een geheel of gedeeltelijk elektrische aandrijving zullen hebben. Noorwegen en Frankrijk doen daar een schepje bovenop en zeggen vanaf 2025 geen nieuwe personenauto’s met verbrandingsmotor meer te willen toestaan. Wat zal onze regering doen? Nederland is wat dat betreft een van de bravere leerlingen in de Europese klas. Dat geeft te denken.

Zeker is al wel dat ons werk steeds meer gaat veranderen. Welke systemen komen we dan tegen? Gaan we straks accu’s repareren? Welk onderhoud moeten we doen aan een waterstofauto? 2025 is nog maar een kleine acht jaar van ons verwijderd.

Ik ben een type dat graag zelf wil bepalen wat ik doe. Ik verdiep mij pas in een probleem als het voor mijn neus staat. Daarom heb ik veelal door schade en schande moeten leren dat het vaak beter is jezelf voor te bereiden op wat gaat komen in de toekomst. Hoe zit dat met jou? Ben je voorbereid op wat gaat komen? Laat je niet natregenen!

AMT Column Berend Jan Grimmerink

4/19
Loading ...