De Technische Informatie-website van Ford is hier te vinden. Net als Opel heeft Ford de technische informatie en programmeersoftware in één applicatie ondergebracht. Maar in tegenstelling tot bij Opel kun je de Ford-programmeersoftware niet gebruiken als het voertuig van voor september 2009 is. Ford houdt zich daarmee strikt aan de Euro V-wetgeving die in 2009 inging. Als een autotechnicus een chassisnummer ingeeft van een niet Euro V-voertuig meldt de software: “Er is geen voertuigsoftware-informatie beschikbaar voor uw geselecteerde auto. Deze informatie is op dit moment beschikbaar voor auto’s met fase V en geselecteerde fase IV emissie.”
Na het invoeren van het chassisnummer kun je ‘Mechanische reparaties’ selecteren. Daar vind je handleidingen voor het (de-)monteren van onderdelen. Ook geeft de website bij dit onderdeel extra informatie over componenten.
Op de Ford Etis-homepage kun je rechtsboven registreren of inloggen. Als je voor het eerst op de website komt, registreer je je door alle gegevens in te vullen. Registratie is gratis. Na de registratie kun je direct gebruik maken van de website. De autotechnicus hoeft niet te wachten op een verificatiemail. Bewaar je inloggegevens in een document, want Ford vraagt je het wachtwoord regelmatig te wijzigen.
het abonnement is alleen voor het geselecteerde voertuigtype |
Registratie is kosteloos, maar het gebruik kost geld. Wat het kost, is afhankelijk van wat je wilt gebruiken. Op de homepage aangekomen, vind je linksboven het navigatiemenu. Hier kies je onder het hoofdstuk Voertuig de optie Auto zoeken. Na het invullen van het chassisnummer krijg je de gegevens van het voertuig te zien. Links in het scherm en in het navigatiemenu heb je nu de beschikking over de verschillende informatiebronnen. De meest belangrijke zijn:
De naam zegt het al: hier kun je alle handleidingen vinden voor mechanische reparaties. De (de-)montagehandleidingen geven de autotechnicus aan de hand van tekst en grafische weergave uitleg over mechanische reparaties. Ook vind je hier beschrijvingen over de werking van componenten. Om hier toegang toe te verkrijgen, moet de gebruiker een abonnement afsluiten.
Voor een uur toegang betaal je € 8,-. Voor een dag betaal je € 15,- en voor een maand bedragen de kosten € 250,-. Het abonnement is alleen voor het geselecteerde voertuigtype. Dus als je een Focus hebt gekozen, kun je niet de Kuga-handleidingen bekijken.
Onder deze optie vind je elektrische schema’s van het geselecteerde model. Ook hiervoor moet je een abonnement afsluiten. De kosten zijn hetzelfde als bij de mechanische reparaties. Mijn ervaring is dat de schema’s van de nieuwere modellen beter zijn dan van oudere modellen. Bij oudere modellen is er soms geen touw aan vast te knopen. Sommige schema’s werken interactief. Als je bijvoorbeeld op een stekker klikt, toont de website de locatie van de stekker in de auto of meer informatie.
Zijn er terugroepacties bekend? Dan geeft het systeem dat weer. De Ford-dealer verhelpt die problemen kosteloos.
Kies je voor controlelijsten, dan kun je een onderhoudslijst samenstellen. De controlelijst geeft aan welke onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd dienen te worden. Je kunt die aan de klant meegeven om aan te tonen dat je de onderhoudswerkzaamheden volgens de voorschriften van de autofabrikant uitvoert. Deze optie is gratis.
Hier staan de oplossingen voor veel voorkomende problemen. Om beschikbare TSB’s voor het geselecteerde voertuig te bekijken, is een actief informatieabonnement vereist. Je moet hiervoor een abonnement op Mechanische reparaties, Carrosserie en lak of Elektrische schema’s aanschaffen.
Als je de Onderdelencatalogus selecteert, word je doorgestuurd naar de Ford Ecat-website. Ik heb deze optie nog niet gebruikt. Mocht je hier wel interesse in hebben, kun je contact opnemen met de Ford Ecat Service via 0800-367 33 228 of ecathelp@ford.com.
‘Nog uit te voeren serviceacties (FSA’s)’ toont alle terug-
roepacties of serviceacties die nog uitgevoerd moeten worden. De Ford-dealer voert die werkzaamheden kosteloos uit.
Bij Ford is het ook mogelijk om software-updates uit te voeren door middel van PassThru. Net als bij Opel geschiedt dit door gebruik te maken van een Java-applicatie. Het voertuig moet echter wel van na september 2009 zijn. Kies je voor de voertuigsoftware-optie, dan krijg je een overzicht te zien van de mogelijke stuurapparaten in het desbetreffende voertuig.
Via PassThru kun je software-updates uitvoeren, mits het voertuig van na september 2009 is.
Als eerste moet je een netwerktestapplicatie uitvoeren om de juiste configuratie van het voertuig te bevestigen. Als je op start klikt, wordt de Java-applicatie geopend. Volg de instructies op het scherm zodat de applicatie gedownload wordt.
Als gebruiker beslis je welke interface je gebruikt: die je op de computer hebt geïnstalleerd of een andere. Kies je een andere interface dan die Ford heeft goedgekeurd, dan krijg je een melding. Hierin staat dat deze interface niet goedgekeurd is en dat je op eigen risico verder gaat. Wij hebben diverse universele interfaces gebruikt en geen problemen ondervonden. Bij andere merken hebben we overigens wel problemen ondervonden. Zo wordt de contactstatus bijvoorbeeld niet altijd herkend bij universele interfaces.
Door op de grote Play-knop te drukken wordt de applicatie gestart. De netwerktestapplicatie wordt uitgevoerd. Tijdens deze netwerktest worden alle aanwezige regeleenheden ondervraagd. Hierbij wordt de softwareversie gecontroleerd. Na afloop wordt het scherm met aangebrachte modules geüpdatet. De autotechnicus ziet nu voor welke regeleenheid nieuwe software beschikbaar is. Ook zijn de volgende opties zichtbaar:
Kies je een van deze opties, dan komt er informatie in het rechterdeel te staan. Na het uit voeren van de netwerktest ziet de gebruiker ook de kosten hiervan. De kosten zijn afhankelijk van de gekozen optie. Foutcodes lezen kost € 15,-, een nieuw softwarepakket kost ongeveer € 25,-.
Deze optie Nieuwe module vervangen maakt het mogelijk om nieuwe modules te installeren. De gebruiker wordt door de te nemen stappen geleid. Onder Servicefuncties staan diverse functies, van servicereset tot verstuivers inleren. En van beeldschermkalibratie tot sensorkalibratie in het ABS. Roetfilterregeneratie en resetten van EGR-waardes zijn mogelijk in de servicefuncties bij de PCM. Elke functie heeft een eigen kostenplaatje. Onder de optie Configuraties vind je diverse configuratiemogelijkheden, zoals het wijzigen van de bandenmaat.
TSB raadplegen voor proefrijden |
Welk voordeel biedt Ford Etis in de werkplaats? Via een ander Bosch Car Service-autobedrijf kregen we een Ford Transit met 2.2 TDCI-motor binnen. Het storingslampje van de Transit brandde af en toe.
Uitlezen gaf foutcode P2085 – Uitlaatgastemperatuur sensor circuit. De temperatuursensoren van het roetfilter waren al vervangen, toch kwam de storing weer terug. De foutcode was steeds te wissen en de ene keer binnen één rit weer terug en de andere keer na een aantal weken. Dit zijn de lastigste storingen. In dit soort gevallen rijden we dan woon-werkverkeer met de auto terwijl de scope aangesloten is op de sensoren. Voordat we het wiel opnieuw gaan uitvinden, raadplegen we de TSB’s van Ford en zoeken op Foutcode P2085. We vinden een TSB met onze foutcode erin vermeld. De bedrading kon de oorzaak zijn van het probleem: die zou doorscheuren op de versnellingsbak. We controleerden de desbetreffende bedrading. En ja hoor, in ons geval was er een hele kleine beschadiging, waardoor er sluiting gemaakt kon worden met massa, zichtbaar. Na het vervangen van de bedrading zoals vermeld in de TSB waren de foutcodes voorgoed verdwenen. De tijdwinst die we hiermee hebben geboekt is lastig te bepalen, we weten immers niet hoe vaak en snel wij de storing opgewekt hadden gekregen.
|
Voor het uitvoeren van software-updates of het maken van softwarewijzigingen wordt de vereiste software automatisch van het internet gedownload en geïnstalleerd. Een snelle internetaansluiting wordt geadviseerd, aangezien de downloads een grootte van 30 MB kunnen hebben.
Daarnaast moet je een geschikt J2534-2 VCI-apparaat hebben en dient je pc over 60 MB vrije schijfruimte en 512 MB werkgeheugen te beschikken. Voor een moderne computer dus geen probleem.
Een grappig detail op de website gaat over het gebruik van VCI’s. Ford heeft namelijk een lijst met beproefde VCI’s, maar die lijst bevat geen enkele VCI…
Ik vind de applicatie van Ford goed werken. Wat ik jammer vind, is dat je voor elke optie apart moet betalen. Ik zou liever een bepaalde tijd toegang hebben tot alle mogelijkheden van de website. Een groter probleem is dat de schema’s soms zo onoverzichtelijk zijn, dat er echt niets van te maken valt.
Naschrift van de AMT-redactie Iwan Kennis is diagnosetechnicus bij autobedrijf Wout Bouman én Topmonteur op het AMT Garageforum.
Heb je vragen over de TI-website van GM of van een andere fabrikant? Bel dan niet met Iwans werkgever, maar ga naar het AMT Garageforum. Daar vind je onder de rubriek Tips & Tricks een ‘sticky’ topic over dit onderwerp. Op deze plek krijg je snel antwoord op je vragen.