Deni Wheelstyling uit Zwanenburg investeerde recent in een splinternieuw Vamag New Dimension 3D-uitlijnsysteem van CBX. Daarmee verloopt het uitlijnproces razendsnel. Zó snel dat assistent-manager Roland van Rooij er extra uitlijnbeurten mee verkoopt. AMT kijkt mee bij het uitlijnen van een BMW Z4 uit 2013, die door Deni is verlaagd en van nieuwe wielen en banden werd voorzien.
Bijzonder aan het Vamag New Dimension-systeem is de positie van de camera’s: ze hangen aan het plafond en zijn aan de zijkanten van de brug gepositioneerd. Elke behuizing bevat drie of vijf camera’s die de targets op de wielen monitoren. Ook bijzonder: de targets worden op de band geplaatst en niet op de velg geklemd. “Dat scheelt tijd en voorkomt krasjes en beschadigingen op de velg”, zegt Roland van Rooij. Door de hoge positie van de camera’s is er nauwelijks risico op beschadiging aan de meest kostbare delen van het uitlijnsysteem.
De New Dimension heeft een gesloten netwerk waarmee de camera’s en de console, die voor de brug staat, verbonden zijn. Het systeem heeft een uitgebreide database waarin op merk, model, bouwjaar of VIN de juiste afstelwaarden gevonden kunnen worden. Een groot beeldscherm toont de wielstanden in een 3D-weergave, en in graden en minuten.
Controleer de bandenspanning. Zo voorkom je dat je het uitlijnen moet herhalen omdat een band niet op spanning is. “Niet zelden wordt een auto aangeboden met de klacht: ‘Scheef trekken’, terwijl de oorzaak niet de uitlijning, maar de bandenspanning is”, zegt Roland.
Roland plaatst de targets op de banden. Dat gaat snel en simpel. Let er goed op dat alledrie de kunststof steunen de bandwang op dezelfde positie op de wang raken. Het maakt niet uit dat de steunen op de belettering van de wang komen, zolang die overal even dik is. Bij grove 4×4 banden met dikke witte letters is dit een aandachtspunt.
Binnen een minuut heeft Roland de eerste meetwaarden op het beeldscherm |
Binnen een minuut heeft Roland de eerste meetwaarden op het beeldscherm. Bij auto’s met luchtvering en actieve hoogteregeling laat hij de motor draaien, zodat de auto in de rijstand blijft staan. Bepaalde merken hebben speciale procedures bij luchtvering. Als de tijd het toelaat, controleert Roland bij iedere bandenverkoop de uitlijning op deze manier. De klant krijgt tekst en uitleg over eventuele afwijkingen. Deni verkoopt zo extra uitlijnbeurten.
Roland plaatst de blokkering voor het rempedaal en voert de castercontrole uit. Op het beeldscherm ziet hij in welke richting en hoever hij het stuurwiel moet verdraaien. Hierna blokkeert hij het stuurwiel.
Roland controleert de geometrie van het voertuig. Hoe zit het met de wielbasis links en rechts? Kloppen de spoorbreedtes van beide assen? Een aanrader wanneer de herkomst of het schadeverleden van de auto niet duidelijk is. 3D-uitlijnen doe je ten opzichte van de rijlijn. De systeemhoek mag dus afwijken van nul. Is de hoek erg groot, dan is de basisgeometrie niet in orde en is er wellicht iets misgegaan bij richtwerk tijdens schadeherstel.
Tijd om onder de auto aan de slag te gaan. Maar niet voordat Roland de meetdata ‘bevroren’ heeft. Als hij de brug heft, verandert de positionering van de targets ten opzichte van de camera’s. Door de data te ‘freezen’, worden de huidige meetwaarden als kalibratiewaarden opgeslagen, ongeacht de hoogte en beweging van de brug.
Uitlijnen heeft alleen zin als er geen overmatige speling zit op de kogels, rubbers en andere bewegende delen. Roland controleert daarom alle bewegende delen die de uitlijning kunnen beïnvloeden.
De uitlijnspecialist kan aan de slag. Dankzij het grote beeldscherm zijn de verstellingen en veranderingen aan de wielgeometrie duidelijk zichtbaar.
Na het afstellen print Roland het uitlijnformulier uit, de formulieren als PDF exporteren kan ook. Zeker bij specialisten die grote volumes verwerken, scheelt dat in de papier- en printkosten.
Een uitlijnbeurt is niet compleet zonder proefrit |
Een uitlijnbeurt is niet compleet zonder proefrit: “Niet bij elke auto kun je de wielgeometrie haarfijn afstellen. Als de streefwaarden lastig te bereiken zijn, voel je tijdens de proefrit wat een auto doet. Bovendien kunnen er niet-zichtbare oorzaken zijn die aanleiding geven tot problemen met het rij- en stuurgedrag. Denk aan een karkasbreuk. Ook verschillende banden op voor- en achteras kunnen van invloed zijn.”
Wil je meer weten over het uitlijnen van auto’s? Bekijk dan ook onderstaande artikelen.